ro | en
Ansamblu multifuncțional - Centru de afaceri. Regenerarea zonelor industial-portuare, Port Constanța, Zona Constanța

Ansamblu multifuncțional - Centru de afaceri. Regenerarea zonelor industial-portuare, Port Constanța, Zona Constanța

Autori: Andreea Stroia

Îndrumători: prof. dr. arh. Marian Moiceanu,
asist. dr. arh. Yahia Dardari
Universitatea de Arhitectură și Urbanism „Ion Mincu” – București, Facultatea de Arhitectură

Comentariul autorului

Locația aleasă este în Portul Constanța, cel mai mare port al României, și vine ca răspuns la completarea malului golfului istoric. Situl dispune de o accesibilitate ridicată, este situat în apropierea centrului nucleului istoric, al centrului vechi, unde țesutul este destul de compact și nu are rezerve de teren, comparativ cu portul. Relația dintre oraș și port este inexistentă, limita portului devine o barieră în percepția utilizatorilor, dar în același timp am remarcat și potențialul de dezvoltare ca pol important la nivel urban pe care îl poate avea această zonă. Prin urmare, în cadrul proiectului vreau să evidențiez caracterul și identitatea relației dintre oraș și port - prin propunerea arhitecturală. Malul apei este un element distinctiv pentru orașele cu acces la mare. În contextul românesc, relația dintre elementul major al cadrului natural - apa și silueta cadrului construit nu este exploatată la adevăratul său potențial. În prezent, Portul Constanța se află într-o stare avansată de degradare, din punct de vedere al infrastructurii și al fondului construit, contrar oportunităților economice generate de războiul ruso-ucrainean, dar și rezervelor de teren disponibile. Astfel, nevoia de investiții la nivelul zonei studiate este din ce în ce mai necesară. De asemenea, am observat că au început să aibă loc niște inserții noi - clădiri de birouri care să acopere nevoile operatorilor portuari și ale Administrației portuare, dar și ale companiilor care lucrează cu transport. Totuși, prin prisma poziției în oraș, monumentele existente, funcțiuni precum Business Center-aparthotel, birouri, ar transforma zona de nord a portului într-un nucleu economic important, atât pentru Port, cât și pentru Municipiul Constanța. Locația aleasă vine ca răspuns la revitalizarea zonei pentru a integra monumentele istorice cu noile inserții. Conceptul de ocupare spațiala a amplasamentului pentru satisfacerea nevoilor funcționale ale zonei pornește de la creșterea regimului de înălțime adiacent coltului de intersecție cu cele doua turnuri gemene la nivel de plan, dar care odată cu extrudarea unul singur devine accentul (P+30 etaje), perceput ca o prismă de sticlă, având o fațadă ventilată cu montanți plasați în spatele sticlei.
De asemenea, turnul mai scund (P+15 etaje) este prevăzut cu un double skin din panouri corten pentru a reaminti utilizarea inițială a terenului - depozitarea și încărcarea minereului de fier. Accesul la cele două turnuri se face printr-un atrium care funcționează precum pâlnie care conduce utilizatorul spre malul apei, un traseu proiectat precum The Hight Line Project, New York, unde am încercat să păstrez memoria șinelor de tren și a Gării Maritime. , îndreptând atenția către monumentul istoric. Atriumul dintre cele două turnuri principale reprezintă legătura dintre nevoile funcționale ale perioadei industriale și contemporane (industrie/depozitare, vs. birouri). De asemenea, distanța neconstruită dintre cele două turnuri principale reprezintă un culoar de percepție relaționat cu Plaza Ovidiu și centrul istoric. Tăieturile turnurilor principale sunt realizate printr-o acoperire de sticlă care se sprijină pe grinzi metalice mascate cu bond, la nivelul turnului principal am propus o consolă metalică, un punct de perspectivă îndreptat spre apă, monumentele istorice și spre întreaga zonă portuară. La nivelul celor trei volume identice (aparthotel), surprindem simetria malurilor opuse ale golfului istoric al Portului Constanta, prin imitarea numărului trei găsit la Silozurile Anghel Saligny. Ultimul element al ansamblului are o formă curbată la parter pentru a deschide vizibilitatea către monument - Gara Maritimă din incinta portului, de la accesul dinspre Poarta 1 și are rolul de a închide compoziția ansamblului, atât volumetric cât și funcțional deoarece găzduiește săli de conferințe și este conectat la cele cinci turnuri cu o galerie comercială.
Sala de conferințe este în formă de ou realizat din inele metalice și este prinsă de plăcile de beton și prin elemente metalice. Cele trei volume identice sunt îmbrăcate într-o structura metalica aparenta care susține serele pentru a asigura apartamentelor curți verzi și pentru a putea dezvolta fațade acoperite cu vegetație. În concluzie, limbajul arhitectural în intervențiile de regenerare în zonele portuare poate fi imagini care subliniază orizontalitatea apei, dar în același timp volume care ajută la spargerea graniței dintre oraș și port sau pot fi un accent de înălțime care devine un punct de perspectivă, nu doar un centru funcțional de interes pentru zonă. Înălțimea clădirilor, volumetria, organizarea fațadelor, raportul plin-gol, amplasarea pe sit, perspectivele sunt elemente cheie în optimizarea graniței dintre oraș și port. La nivelul sustenabilității, amintim terasele verzi si serele pentru confort termic si pentru a aduce in discuție conceptul de biofilie, fațade ventilate cu sticla electrocroma, sisteme IOT pentru ventilație si lumina.



2023
Cercetare prin arhitectură
Diplome de arhitectură
Powered by: