ro | en
Supa de Loos 2.0

Supa de Loos 2.0

Autori: Mihail Pandrea

Îndrumător: Dr. Adrian Hawker
University of Edinburgh

Comentariul autorului

O SCURTA INTRODUCERE:

„Arhitectura a reprezentat întotdeauna tipul de artă ce a fost perceputa de catre constiinta colectivă, intr-o stare de distracție, mai degraba decat una de concentrare, astfel, un individ tinde să se aplece spre a observa fragmente ale experientei sale intr-un edificiu de arhitectură, mai degrabă decat cumulul complexităților ce o reprezintă.” (Benjamin, 1936)

Ce s-ar întâmpla dacă cineva ar putea descompune un act artistic, un obiect sau proces până la origini? să-i captureze fragmentele într-o matrice și apoi să reutilizeze activele rezultate, aplicând o matrice de cunoștințe personale ca pe o cheie alchimică pentru a oferi o rețetă care poate fi recunoscută de catre public drepte ceva comun dar extraordinar, familiar dar nemaivazut?

În 2015, o echipă de cercetători australieni a demonstrat că poți aduce un ou fiert la compoziția sa originală, inversând procesul de fierbere. Pe baza acestei teorii, observând arhitectura lui Adolf Loos din Plzeň, precum și moștenirea trecutului industrial al orasului, am încercat să disec atât straturile urbane ale fostului sit industrial al Skoda Works (implicit parcul Emil Skoda si zona Husova), cât și specificul lucrărilor lui Loos din apartamentul de pe strada Klatovska nr. 12. Am obtinut o serie de fragmente ce creează o matrice de micro și macro elemente arhitecturale care vor fi ulterior folosite în încercarea de a crea o rețetă a ceea ce va reprezenta o „Supă de Loos”.

LOOS SI PLZEN:

Plzen este o piatră de hotar deosebit de interesantă în cariera lui Adolf Loos. Începând din 1907, cu un an înainte de publicarea eseului său „Ornament and Crime”, a făcut cunoștință cu orașul Plzeň, venind să viziteze pe Vilem și Marta Hirsch, pentru care a realizat prima sa lucrare de design in Bohemia, aceasta regiune a fostului imperiu austro-ungar. După proiectarea interiorul apartamentului familiei Hirsch, Loos a devenit un vizitator constant, făcându-și mulți prieteni în comunitatea evreiască din Plzan. El a fost contractat pentru încă 12 interioare, alcătuind un total de 13 modele care au fost documentate a fi semnate de Loos, în Plzen.

Din păcate, în momentul scrierii acestui paragraf, există doar opt apartamente care au supraviețuit din moștenirea lui Loos în Plzeň, dintre care patru pot fi vizitate cu o programare. Autoritățile locale au luat măsuri abia în 2004 și au început procesul de conservare și restaurare pentru primul apartament, de pe strada Klatovska nr. 12, cunoscut și sub numele de apartamentul Dr. Joseff Vogel. Renovarea completă a durat 10 ani și a fost finalizată abia în 2014, restul apartamentelor încă așteaptă sau se confruntă cu restaurare în curs. Acest apartament a servit ca o prima proba de analiza in obtinerea primelor fragmente ce au deservit la dezvoltarea ulterioara a proiectului.



FRAGMENTE

Garnacho Marx a definit termenul „ciorbă de rață” atunci când a explicat filmul Fraților Marx din 1923 cu această expresie din argo ca titlu (Supă de rață): „Luați doi curcani, o gâscă, patru varze, dar fără rață și amestecați-le. După o lingură. , vei mânca inevitabil supă de rață pentru tot restul vieții!”
Pe baza acestei judecăți, s-ar putea proiecta o clădire modernă folosind orice altceva decât elemente moderniste, în același mod în care un dansator ar putea dansa pe un vals Bedrych Smetana folosind orice alt pas de dans, dar nici unul din vals. Extrapolând din arhitectura Loos, orașul Plzen și proiectul existent, s-ar putea proiecta o „Supă Loos” fără a folosi elemente originale reprezentative pentru Loos. Supa poate conține elemente figurative care amintesc de Loos, Plzen sau alte referințe folosite în concept.



2023
Cercetare prin arhitectură
Diplome de arhitectură
Powered by: