ro | en
Hiro Bay

Hiro Bay

Autori: arh. Dragoș Epure, arh. Ștefan-Cătălin Ivanov, arh. Alexandru-Adrian Niculescu, arh. Elena-Adelina Podlovschi, arh. Gianina Toader, arh. simina Dimcea
Birou de proiectare: METROPOLIS

Colaboratori:
Structura: ing. Christof Krattiger (TehnicaS)
Execuție: ing. Christof Krattiger (TehnicaS)
Beneficiar: Isn Entertainment
Foto: Alexandru Niculescu, arh. Niculescu Alexandru-Adrian

Comentariul autorului

Proiectul restaurantului Hiro propune o abordare holistică a temei de proiectare, tranzitând granițele dintre suportul ideatic, de origine fantastică, și obiectul real. Situat pe malul lacului Herăstrău, accesul principal în restaurantul de pe apă se realizează din zona promenadei nordice a parcului. Din exterior, structura degajată permite suprapunerea vizuală planul apei, văzut printre arcele minore, cu silueta animalului marin, obiectul principal, definitoriu identității și poziției barului central.
Funiile, copertina retractabilă, arcele majore din lemn lamelat încleiat conturează imaginea unei corăbii destructurate, disimulând o inversiune între cer și apă. Scheletul naval este transpus în arhitectură prin firescul tipologiilor reinterpretate în intervențiile în cadrul dominat de apă. Traveele împart zona de servire, tratată în două maniere, în funcție de dispunerea față de bar și de potențialul panoramic. De-a lungul laturilor lungi, orientate spre lac, sunt organizate o serie de platforme circulare, acționate individual. Acestea au rolul de a pune vizitatorul permanent într-o nouă perspectivă, putându-se raporta diferit atât față de bar, cât și față de lac. Adaptabilitatea direcțiilor de privire potențează complexitatea anatomiei proiectului arhitectural, componenta mecanică integrată reinterpretând sisteme de pârghii specifice unei corăbii. Acest apanaj al conceptului zonei de servire este sugerat prin detaliile roților zimțate și prin morfologia obiectului principal, suspendat în centrul spațiului de restaurant; creatura acvatică. El devine o reprezentare în miniatură a întregului obiect arhitectural. Două travee, susținând extremitatea nord-vestică, adăpostesc zona de preparare, care, spre deosebire de cea de servire, este închisă în panouri de lemn, modelate după imaginea unor solzi. Pe de altă parte, limita opusă prezintă o închidere de tipul unui năvod pe latura scurtă, prefigurând cadrul scenei. În centrul structurii se găsește barul care are deasupra o făptură dintr-o poveste fantastică pe nume Hiro.
Tema barului central, creatura Hiro, născută în apele adânci ale oceanului, era aducătoare de noroc și speranță pentru marinarii naufragiați pe mare. Cunoscută ca o vietate pașnică, apariția extraordinară se făcea simțită mai ales atunci când cei naufragiați erau prinși în mrejele sirenelor. De fapt, era singura creatură de care se temeau nimfele apelor. Sub modelul creaturii marine, această schiță mitică este sintetizată în imaginea barului prin utilizarea solzilor din lemn natural, integrați într-o varietate de forme, nuanțe și materialități. Acestora le sunt complementare elemente din alamă, ce prind viață într-o organizare coerentă și vie a spațiului interior. Forma ovală și design-ul unic evocă imagini din universul fantastic din scrierile lui Jules Verne. Prin intermediul luminilor indirecte, finisajul barului oferă impresia unei creaturi în mișcare ce face ca întreaga atmosferă să fie vibrantă prin reflexii și contraste.