ro | en
Inventarul săptămânii

Inventarul săptămânii

Autori: arh. George Marinescu, arh. Maria Daria Oancea
Birou de proiectare: Atelier Ad Hoc Arhitectura

Colaboratori:
Beneficiar și organizator eveniment: Asociația Solitude Project în parteneriat cu Centrul Național al Dansului București
Program curatoriat de: Anca Rujoiu
Management și producție: Radu Leșevschi
Artiști: Tekla Aslanishvili, Anca Benera & Arnold Estefan, Alia Farid, Migrant Ecologies, Alexandra Pirici, Emilija Škarnulytė, Natasha Tontey, Mona Vătămanu & Florin Tudor, Bo Wang, Mădălina Zaharia
Detaliere și execuție confecții din lemn: Andrei Savonea
Suport AV: Justin O’Shaugnessy, Marius Costache
Design grafic: Daniel & Andrew
Traduceri și editare: Sorina Tomulețiu
Credite fotografii: Petre Fall
Foto: Petre Fall

Comentariul autorului

‘Inventarul Săptămânii’ a reprezentat o intervenție culturală în Sala Omnia, înainte de începerea procesului de transformare completă a spațiului, clădirea urmând să devină viitoarea locație a Centrului Național al Dansului din București.
Proiectul s-a desfășurat în spațiul foaierului acestei clădiri emblematice proiectate în 1967 de Cezar Lăzărescu pentru a găzdui congresele Comitetului Central al Partidului Comunist Român și folosite după anul 1990 de Senatul României. Timp de o săptămână, în perioada 9 - 13 mai, programul de proiecții de film a explorat diferite ipostaze ale modernității, urmărind perspertive extinse asupra lumii și tensiuni care apar între ele, în relație cu istoria și valoarea evocativă a Sălii Omnia.
Amenajarea zonei pentru proiecții și-a găsit locul în spațiul liber al parterului, printre urmele lăsate de sondajele și dezvelirile asociate noului proiect de modernizare a clădirii. Instalația se inserează și menține o percepție deschisă asupra spațiului în starea sa actuală de degradare, păstrând conștiința faptului că procesul de modernizare urmează să producă transformări profunde, ștergând urme materiale și simbolice care permit experiențe relaționale cu trecutul spațiului.
Deși zona proiecțiilor a păstrat o relație deschisă cu încăperea, amenajarea a căutat apropierea de o experiență cinematografică prin realizarea unui cadru confortabil în care vizitatorii pot petrece perioade mai lungi de timp.
Ecranul și băncile dispuse în spațiu sunt realizate din placaj de lemn și prezintă o serie de îmbinări similar care permit montarea și demontarea lor cu ușurință, în vederea reutilizării pieselor în alte contexte post-eveniment, permitând o depozitare eficientă atunci când obiectele sunt neutilizate. Structura permite montarea ecranului de proiecții la două cote diferite: atât la 40 cm de sol, așa cum a fost folosit în cadrul acestui eveniment, cât și la nivelul pardoselii, având în vedere scenarii de utilizare ulterioare.
Elementele din lemn sunt așezate de jur împrejurul unei mochete circulare, care crează posibilitatea unor locuri de stat la nivelul pardoselii, având și rol fono-absorbant.
Parcursul către zona dedicată proiecțiilor a fost delimitat și iluminat, urmărind vizualizarea elementelor foaierului și a sondajelor realizate pe timpul serii. Amplasarea ecranului, rotit față de pereții încăperii, ajută ca acesta să fie descoperit la finalul parcurgerii spațiului accesibil pentru vizitare.